Raskausajan paino

Paino ennen raskautta

Yli- ja alipaino voivat ehdottomasti vaikuttaa hedelmällisyyyteen. Tämä koskee sekä miehiä että naisia.

Sophiakodin gynekologian dosentti Claes Gottlieb uskoo, että mittava ylipaino vaikuttaa ovulaatioon merkittävästi. Usein hormonit ovat vaikuttavin tekijä ovulaatiossa, mutta toisena vaikuttajana on paino. Jopa koeputkihedelmöityksessä ylipainoisen naisen mahdollisuudet ovat normaalia huonommat. Painonlasku ylipainoisilla parantaa siis raskaaksitulon mahdollisuutta ja edesauttaa riskittömämpään raskauteen.

 

Uuden tutkimuksen mukaan pienet transrasvojen määrä voivat pysäyttää naisen ovulaation. Transrasvat sekä osittain kovettuneet rasvat ovat ruokatuotannon suuressa suosiossa edullisuutensa ja koostumuksensa vuoksi.

Harvardin yliopiston tutkijoiden uuden tutkimuksen mukaan transrasvojen välttäminen on entistäkin tärkeämpää, sillä jopa pienet määrät saattavat heikentää hedelmällisyyttä jopa 70 prosentilla. Transrasvat ovat usein syyllisiä ovulaation puuttumiseen.

Transrasvaa löytyy tavallisesti mm. ranskanperunoista, konditoriatuotteista, rasvaisista meijerituotteista (kuten ranskankerma), jäätelöstä sekä valmisruoista.

Uusi tutkimus osoittaa, että vihannekset ja hedelmät vähentävät keskenmenon riskiä. Tämän brittitutkimuksen mukaan tasapainoinen ruokavalio, joka sisältää hedelmiä ja vihanneksia säännöllisesti nautittuna, on erittäin tärkeä raskaana oleville naisille. Säännöllisesti hedelmiä ja vihanneksia syövällä on noin 46% pienempi keskenmenon riski.

 

Paino raskauden aikana

Yleensä kätilöllä on tapana seurata painoa raskauden aikana. Kannattaa pitää mielessä, että jokainen nainen on ainutlaatuinen, ja painonnousu riippuu suurilta osin alkupainosta. Ylipainoisen naisen paino ei välttämättä nouse paljoakaan, kun taas alipainoisen naisen paino nousee mittavasti.

Joillakin naisilla paino nousee kausittain paljon, ja kausittain ei ollenkaan, kun taas joillakin paino ei nouse ollenkaan ennen 20. raskausviikkoa.

10-15 kilon painonnousua pidetään normaalina, mutta tässä löytyy suuriakin eroja.

 

Keskimääräinen painonnousu raskauden aikana

Käytönnön syistä raskaus jaetaan kolmeen osaan.

  • Ensimmäinen kolmannes: ensimmäiset 12 viikkoa. Tällöin paino nousee noin muutaman kilon.
  • Toinen kolmannes: viikot 13-28. Paino voi nousta 300-400g viikossa
  • Kolmas kolmannes: viikot 29-40. Tänä aikana painon tulisi nousta vähintään kilon, enintään kolme kiloa kuussa.

 

Mistä paino muodostuu?

  • Pelkästään lapsi itse painaa syntyessään noin 3500g
  • Kohdun kasvu n.900g
  • Lapsivesi n. 800g
  • Istukka n.650g
  • Kasvanut veren määrä n.1250g
  • Kehoon kertynyt neste n.2000g
  • Ihon alle kertyvä rasva n.1700g

 

Yhteensä tämä tarkoittaa keskimäärin n.  11kg painonnousua, joka on täysin normaalia.

 

Jos BMI:si on…

  • Pienempi kuin 19,8, painosi nousee noin 12-18kg
  • 19,8-26, painosi nousee noin 11,5-18kg
  • 26,0-29,0, painosi nousee 7-11,5kg
  • Yli 29, painosi nousee vähintään 6,8kg

 

BMI (Body Mass Index) on yksi keino tarkistaa oletko normaalipainoinen. Tässä olevat luvut ovat suuntaa-antavia, ne voivat vaihdella lihasmassasta ja ruumiinrakenteesta riippuen. Lihaksikkaan henkilön BMI saattaa olla korkea, vaikkei tämä olisikaan ylipainoinen.

 

Vaihteleva ruokavalio

Ruoka ei ole vain energian lähde – saat siitä myös lapsesi kasvulle tärkeitä proteiineja, vitamiineja ja hivenaineita. Syö aamiainen, lounas, välipala ja illallinen joka päivä ja sisällytä ruokavalioosi:

  • Hedelmiä ja vihanneksia: joka ruoalla
  • Juureksia
  • Perunoita, riisiä tai pastaa
  • Leipää: mieluiten useita kertoja päivässä
  • Maitoa ja/tai juustoa: mieluiten aamu- ja välipalalla
  • Lihaa, lintua, kalaa tai palkokasveja

 

Älä heittäydy herkkusuuksi

Raskauden aikana on erittäin tärkeää syödä oikein ja harrastaa liikuntaa. Jos voit hyvin, syö vähintään kolme kunnon ateriaa päivässä, äläkä vain vajoa herkuttelemaan limpparilla, pullalla, karkilla ja muilla sokeri- ja rasvapitoisilla herkuilla vain koska olet raskaana. Jos pysyt liikkeessä, on painonnoususi normaalia. Jos taas et, ja painosi alkaa nousta n. 600g viikossa, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin tai kätilöön. Painonnousu voi johtua esimerkiksi nestekeräymistä tai raskausdiabeteksen kehittymisestä, raskausmyrkytyksestä tai liian korkeasta verenpaineesta.

 

Muista: Raskauden aikana ei saa laihduttaa!

Laihduttaminen vapauttaa kehosi rasvakerrokseen varastoituneita orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat haitallisia sekä sinulle että erityisesti sikiölle.

Miamin yliiopiston lääketieteellisen koulun tutkijat väittävät, että raskauden alkuaikoina laihduttavalla naisella riski synnyttää epämuodostunut lapsi kolminkertaistuu. He ovat löytäneet yhdyskohdan raskauden alkuajan laihdutuksen ja sikiön (jopa selkärankahalkioon johtavien) hermostoputkivaurioiden välillä. Raskaus ei siis ole aika laihduttaa. Ravinnon kautta saatavien vitamiininen ja ravintoaineiden tuntemus ei ole vielä täysin kattava. Ei ole terveellistä laihduttaa ja kuvitella, että riittää, kun syöt lisäksi foolihappoa. Sinun tulee syödä tasapainoisesti, kertoo yliopiston lääkäri Maureen Malee.

 

Paino raskauksien välillä

Lääketieteellisessä aikakauslehti Lancetissa julkaistun 150 000 ruotsalaisäidillä tehdyn tutkimuksen mukaan jo pelkästään kohtalaisella painonnousulla raskauksien välissä vaarallisten komplikaatioiden riski kasvaa sekä äidillä että lapsella. Riski kasvaa painonnousun mukana.

Aikaisemmin tunnettuihin liian rasvan ja ylipainon riskeihin kuuluivat mm. raskausmyrkytys sekä korkea verenpaine. Uusi tutkimus osoittaa, että jopa muutaman kilon painonnousu raskauksien välillä kasvattaa komplikaatioiden riskiä jopa normaalipainoisilla naisilla.

Naisilla, joilla paino nousi yhdeksän kiloa tai enemmän oli komplikaatioriskin nousu  suurin. Raskausmyrkytyksen ja korkean verenpaineen riski kasvoi 80% ja sikiökuoleman riski 60%.

Komplikaatioriski kasvoi merkittävästi jo kolmen kilon painonnousulla. Painonnousu kolmen ja kuuden kilon välillä kasvatti korkean verenpaineen, raskausdiabeteksen ja isokokoisen vauvan synnyttämisen prosentteja 20-40 prosenttia.