Foolihappo

Mitä foolihappo (folatiini, folaatti) on?

Folaatti on vesiliukoinen B -vitamiini, joka voi ilmetä 30:ssä eri muodossa.

Miksi foolihapon saanti on tärkeää?

Ihmiset tarvitsevat foolihappoa ituplasman molekyylien rakentamiseen, mitä tapahtuu taukoamatta kudosten kasvun ja korjaamisen vuoksi. Folaatti on isona osana solujen rakentumisessa -erityisesti nopeasti kasvavien solujen, kuten luuytimien solujen, ihon ja limakalvojen solujen rakentamisessa, sekä kasvavan sikön solujen rakentamisessa. Foolihappolisä on erityisen tärkeä hedelmöityksen aikaan sekä alkuajan solujen jakautumisessa. Se on ehdoton osa solujen aineenvaihduntaa sekä uusien punasolujen rakentumista. Folaatin puute aiheuttaa anemiaa.

Osta foolihappo täältä

Osta foolihappo täältä

Useat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet Foolihapon positiivisen vaikutuksen sikiöiden rakennevirheitä vastaan taistellessa (kuten selkärankahalkio ja useat aivojen rakennevirheet). Tutkimusten mukaan niillä lapsilla, joiden äiti söi noin 400mikrogramman päivittäisannoksia foolihappoa oli huomattavasti alhaisempi riski kehittää epämuodostuma. USAssa, Kanadassa ja muutamassa muussa maassa jauhoja on alettu terästämään foolihapolla -ja tulokset näkyvät. USAssa selkärankahalkioiden määrä on todistetusti laskenut jo kolmanneksella.

Päivittäistarve

Suositeltu päivittäinen tarve (v.2014, THL)

  • Aikuinen mies: 300 mikrogrammaa/pv
  • Aikuinen nainen: 300 mikrogrammaa/pv (18-30 vuotiailla 400 mikrogram/pv)
  • Raskaana olevat ja imettävät: 500 mikrogrammaa/päivä

Yleisimmät syyt foolihapon liian alhaiseen saantiin ovat mm. rajoittunut ruokavalio, krooniset sairaudet, alkoholin väärinkäytö ja syömishäiriöt. 

Voiko olla mahdollista saada foolihapon yliannostus?

Foolihapon saannille on olemassa päivittäinen suositeltu yläraja. Sitä ei tulisi saada enepää kuin 800 mikrogrammaa päivässä, mutta tällaisia määriä on mahdotonta tavoittaa ilman että syö kourakaupalla foolihapporavinnelisiä.

Foolihappoa saa…

Foolihappoa löytyy runsaasti luonnollisesti suuria määriä vihreistä lehtivihanneksista, kuten pinaatista ja parsakaalista, mutta myös ruusukaalista, punajuurista, perunasta**, pavuista, linsseistä, salaatista, keltuaisesta, leivästä, maksasta ja hedelmistä.

Foolihappo ennen raskautta

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee raskautta suunnittelevan ja raskaana olevan naisen foolihapon päivittäisannokseksi vähintään 400 mikrogrammaa.

Enismmäisenä kannattaa kasvattaa foolihapon saantia erilaisia foolihapporikkaita ruokia syömällä -kuten hedelmiä, vihanneksia ja juureksia. Syötävä määrä on aika suuri (5-6 annosta), joten joskus on hyvä ottaa avuksi Foolihappolisä tabletin muodossa. Tällaisia ravintolisiä on saatavilla apteekeista ja luontaistuotekaupoista -sekä verkosta.

Foolihappo auttaa suojaamaan sikiötä rakennevirheiltä ja epämuodostumilta, kuten hermostoputken sulkeutumishäiriöltä ja suulakihalkiolta.

Kritiikkiä suositeltua päivittäisannosta kohtaan

Esimerkiksi Ruotsin terveysviraston suositusta (0,5mg/pv) on hieman kritisoitu, vaikka se kansainvälisellä mittakaavalla on alhaisempi kuin monissa muissa maissa. Kehon on vaikeampaa hyödyntää ruoan folaatti kuin ravintolisästä saama, lisäksi folaattiarvot yleensä laskevat kun ruoka kokataan. Tämän vuoksi heidän suositustaan kohottaa folaattiarvoja ensisijaisesti foolihappopitoisella ruoalla ei oikein arvosteta -tämä muutos ei ole täysin riittävä halutun folaattitason saavuttamiseksi.

Useimmat tutkimukset osoittavat, että ravinnosta saatavan foolihapon määrä ei ole lähelläkään riittävää määrää esimerkiksi selkärankahalkiota estämään.

Karoliinisen instituutin kliinisen genetiikan osaston ylilääkäri The-Hung Bui sanoo, että ravinnon kautta saatava foolihapon tarvittava määrä on erittäin vaikeaa saavuttaa. Riittävä määrä vastaisi esimerkiksi puolta kiloa parsakaalia päivittäin. Hän ehdottaakin, että kaikki hedelmällisessä iässä olevat naiset söisivät foolihapporavintolisää.

Kuinka kauan ennen raskautta minun tulisi syödä foolihapporavinnelisää?

Jos vain suinkin mahdollista, suosittelemme aloittamaan foolihapporavinnelisän syömisen jo noin kolme kuukautta ennen raskautta. Jos olet jo raskaana etkä ole aloittanut vielä foolihappolisän syömistä, älä hermostu -foolihapon puutos Suomessa on kohtuu harvinaista.

Pitäisikö minun lopettaa foolihappolisän syöminen kun olen nyt raskaana?

Ei. Foolihapon tarve on korkea koko raskauden aikana. 400 mikrogramman päivittäisannos on riittävä pitämään folaattiarvot tarpeeksi korkealla kasvavan sikiön tarpeita varten.

Huomio: v. 2010 valmistuneen amerikkalaistutkimuksen mukaan foolihappolisää ei tulisi syödä enää raskauden loppuvaiheilla, sillä tämän huomattiin aiheuttavan korkeamman astmaan sairastumisen riskin. Kysy aiheesta lisää lääkäriltäsi. 

Maaginen foolihappo

Viime aikoina foolihappoa ja sen ominaisuuksia on tutkittu kasvavaan tahtiin. Tässä listattuna muutamia parhaimmista ominaisuuksista.

Eräässä tutkimuksessa vertailtiin foolihapon määrää kehossa 468:n keskenmenon saaneen ja 921 lapsensa synnytäneen naisen välillä. Naisilla, joilla oli alhainen foolihappoarvo, oli jopa 50% korkeampi keskenmenon riski raskauden alkuaikoina. Tällä hetkellä ei ole olemassa vertailuarvoa sille kuinka monta keskenmenoa olisi voitu estää normaalilla foolihappoarvolla -mutta tuo 50%:lla kasvanut keskenmenon riski alhaisilla folaattiarvoilla antaa jo osviittaa foolihappolisän tärkeydestä. Kyseinen tutkimus julkaistiin amerikkalaisessa lääketieteellisessä ajankohtaisjulkaisu JAMA:ssa.

Brittiläisyliopisto Newcastle upon Tynen tutkimusryhmän suorittaman tutkimuksen mukaan äidin alhainen folaattiarvo oli suorassa yhteydessä syntyneen lapsen painoon. Lapset olivat huomattavasti pienempiä niillä naisilla, joiden arvot olivat normaalia alhaisemmat. Tutkimus suoritettiin 998 raskaana olleella naisella.

Alhainen paino on suorassa yhteydessä lapsen terveyteen ja kehitykseen. Noin puolella alle 2,4kg painoisina syntyneistä lapsista oli huomattavasti suurempi riski sairastua ja jopa kuolla erilaisiin sairauksiin ja kehitysvirheisiin.

Puutteellinen foolihapon saanti voi aiheuttaa mm. puutoksia lapsen DNA:han. Tutkijat ovat jopa löytäneet viittauksia lapsuusajan syövän ja foolihapon puutteen yhteyteen. Tässä brittitutkimuksessa tutkittiin myös josko foolihapon saadulla määrällä oli vaikutusta lapsen myöhemmin ilmeentyneeseen leukemiaan. Tutkijat perehtyivät eritoten erääseen entsyymiin, joka hajottaa foolihappoa ja näin ollen aiheuttaa alhaisemman folaattitason. Tutkimuksessa vertailtiin vuosina 1992-1998 253:a leukemiaan sairastunutta lasta terveisiin lapsiin, ja se osoitti, että lapsilla joilla tätä hajottajaentsyymiä esiintyi oli suurempi riski sairastua leukemiaan kuin muilla lapsilla.

Vastaava australialaistutkimus osoitti, että lapsen leukemiaan sairastumisen riski olisi ollut jopa puolet alhaisempi, jos äidit olisivat syöneet foolihappolisää.

Kasvata siittiöiden tuotantoa sinkillä ja foolihapolla

Foolihappo on hyödyllinen myös miehille. Alhaisesta spermantuotannosta kärsineet miehet kykenivät foolihappo- ja sinkki -yhdistelmäravinnelisän  avustuksella lisäämään siittiöiden tuotantoaan huomattavasti. Tutkimus suoritettiin Hollannissa, University Medical Centre Nijmegenissä (lääkäri Regine P.M. Steegers-Theunissen)

Tutkimus toteutettiin 112 potilaalla, joista 103 oli osittain hedelmättömiä. Miehet jaettiin kolmeen ryhmään, joissa 1. ryhmälle annettiin sinkkilisää (66mg), 2. ryhmälle placebo (valelääke), ja 3. ryhmälle sinkin ja foolihapon yhdistelmää. (66mg Zn ja 5mg foolihappo).

Osta foolihappo täältä

Osta foolihappo täältä

Selvisi, että lisillä oli suuri vaikutus hedelmällisyyteen. Sinkki- ja foolihappolisää saaneilla miehillä siittiöiden tuotanto kasvoi jopa 74% testijakson 26 viikon aikana. Pelkän sinkin tai foolihapon syönnilla ei huomattu olevan vaikutusta.

Tutkimus julkaistiin aikakauslehdessä Fertility and Sterility (2002;77:491-498) Maaliskuussa 2002.

**Peruna -hyvis vai pahis?

Irlanti pitelee kärkisijaa selkärankahalkioiden maailmanlaajuisessa ilmeentymisessä -tämä on saanut tutkijat hämilleen. Peruna on yksi irlantilaisten päivittäisruolavalion kulmakivistä; peruna sisältää runsaasti foolihappoa -foolihappoa, jonka tulisi suojata selkärankahalkiolta. Merkillistä, eikös?

Perunassa vihreänä näkyvä Solaniini ilmeentyy perunan ollessa kontaktissa auringonvalon kanssa. Solaniini on myrkyllistä, siksi vihertyneitä perunoita ei tulisi koskaan syödä. Oireina voi tulla ripulia, huonovointisuutta, oksentelua, päänsärkyä yms, ja karin kilon kulutus voi johtaa kuolemaan. Solaniinin myrkyllisyyttä ei tutkimuksen mukaan oikein tunnettu -tämä sai tutkijat tutustumaan asiaan tarkemmin.

Belfastissa toteutetun tutkimuksen mukaan ne naiset, jotka olivat aikaisemmin synnyttäneet selkärankahalkiollisen tai anenkefaalisen (lähes aivottomana syntyneen) lapsen, pystyivät täysin perunattoman dieetin jälkeen saamaan täysin normaalisti kehittyneen lapsen 50% varmemmin. Tutkimus selittäisi Irlannin tilannetta huomattavasti. 

Osta raskaana olevan tai raskautta toivovan Foolihappolisä edullisesti verkossa – tutustu sivustolla Halpa-testi.fi!