Hieronta, kylpeminen ja sauna

Hieronta

Joskus kuulee sanottavan, että hieronta ei olisi hyväksi raskaana oleville ja suositukset vaihtelevat ensimmäisestä 12 viikosta suuntaan ja toiseen. Suositukset vaihtelevat myös erilaisten tekniikoiden välillä, ja useista odottavan äidin oppaista löytyy ohjeita erilaisiin kotihierontoihin. Itse synnytyksessä hieronta saattaa olla todella mukavaa, sillä se poistaa jännitystiloja ja rentouttaa.

Uimahallissa uiminen

Uiminen on keholle rauhallinen, mutta tehokas liikuntamuoto. Raskaana olevien suositellaan uivan n.18 -25 asteen lämpöisessä vedessä.

Erään tutkimuksen mukaan vedessä oleva kloori muodostaisi kehoon syöpää aiheuttavia ainesosia, jotka olisivat useiden keskenmenojen ja epämuodostumien syitä.
Nämä tutkimustulokset (Nieuwenhuijsen) on kuitenkin todettu hieman epäselviksi, eikä kloorivedessä uimiselle ole edelleenkään varsinaisia suosituksia.

Järvi- ja merivedessä uimisella ei nähdä olevan mitään riskejä.

Uimista tulisi aina välttää, jos kohdun limatulppa on irronnut tai kätilö on kehoittanut välttämään uimista.

Entäs poreammeet?

Poreammeissa on yleensä runsaasti erilaisia bakteereja ja sienien rippeitä. Raskaana ollessasi emättimesi pH-arvo muuttuu hieman hormonien takia ja tämä saa aikaan korkeamman riskin saada infektio (bakteerien on helpompi tarttua). Siltikään poreammeessa kylpeminen ei ole suoranaisesti vaarallista sikiölle.

Kotikylpyammeessa kylpeminen nähdään täysin vaarattomana. Ethän kuitenkaan kylve, jos limatulppa tai lapsivesi on jo mennyt. Kuuntele kätilösi ohjeistusta asiassa.

Sauna

Saunomisella ei ole huomattu olevan minkäänlaisia haittavaikutuksia. Kuuntele kehoasi ja muista juoda runsaasti.