Ruoka raskauden aikana

Elintarvikelista raskaana oleville

Raskauden aikana naiset saavat erilaisen immuunikyvyn. Se tarkoittaa myös, että he tulevat erityisen herkiksi tietyille vaarallisille mikro-organismeille, jotka normaalisti eivät tuottaisi vaikeuksia. Siksi raskaana olevien naisten tulisi välttää tiettyjä elintarvikkeita. Toinen riski raskauden aikana on, että ruuassa olevat ympäristömyrkyt vahingoittavat lasta. Nyt käyn läpi elintarvikkeet, joista raskaana olevat naiset useinten kyselevät.

Osta foolihappo täältä

Osta foolihappo täältä

Kala ja merenelävät

Kala on ravitsevaa ruokaa. Tietyiltä merialueilta peräisin olevat kalat sisältävät korkeampia ympäristömyrkkylukemia ja sellaisten kalojen syöntiä tulisi vähentää tai välttää kokonaan. Muita kaloja voi syödä normaaleja määriä. Vaihtele syömääsi kalatyyppiä. Joissain kaloissa voi myös olla vahingollisia mikro-organismeja. Kaikki kalat ovat turvallisia, eikä niissä voi olla bakteeri- tai loistautien riskiä, jos ne on kypsennetty tarpeeksi hyvin (70 °C). Sen sijaan ympäristömyrkyt eivät poistu.

Voit syödä niin paljon, kun haluat näitä tuotteita:Perustelu
Kalatuotteet, kuten esim. kalapullat ja kalapuikotKaupallisesti valmistettuja kalatuotteita jotka on tehty kalasta, joka on peräisin puhtaasta merestä.
Säilötty silliRaakaa silliä tulisi välttää, mutta säilöminen estää vahingollisten bakteerien selviytymisen. Kaupallisesti valmistettu säilötty silli valmistetaan puhtaan meren silleistä.
Tuubissa oleva kaviaari
Kolja
Kypsennetty hummeri
Keitetyt ravut
Kypsenneteyt ravut
Purkitettu tonnikala
Kummeliturska
Lohi Ruotsin länsirannikolta
Hiukan ruijanpallasta
Makrilli
Kasvatettu lohi
Kirjolohi
NieriäJos se ei ole peräisin Vättern järvestä.
Seiti
Siika
SilliJos se ei tule Itämerestä tai Pohjanlahdesta.
Punakampela
Rasvakala (pakattu)
Tyynenmeren lohi
Turska
Savustettu kalaJos kala ei kuulu ympäristöriskityhmään. Savusilli puhtaasta merestä. Tyhjiöpakatussa savustetussa kalassa on riski vahingollisiin bakteereihin, erityisesti viimeisen käyttöpäivän lähentyessä.
Valkoturska
TaimenJos se ei ole Itämerestä, Pohjanlahdesta, Vänern tai Vättern järvistä.
Syö mielellään kerran kuussa, muttei useammin: Perustelu
Villiä lohta Itämerestä, Pohjanlahdesta, Väner tai Vättern järvistä.Voi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Villiä nieriää Vätternistä.Voi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Villiä taimenta Itämerestä, Pohjanlahdesta, Vänernistä tai Vätternistä.Voi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Silliä Itämerestä tai Pohjanlahdesta.Voi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Hapansilakkaa Itämerestä tai Pohjanlahdesta.Voi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Vältä näitä tuotteita:Perustelu
AhvenVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Marinoitu kalaVahingollisten bakteerien riski. Riski kasvaa käyttöajan ja säilytyslämpötilan mukaan. Vastamarinoitu kala, joka säilytetään ja käsitellään hygieenisesti sisältää pienemmän riskin.
HaukiVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
KuhaVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
MadeVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Turskan ja mateen maksaVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Raa’at merenelävätVahingollisten mikro- organismien riski.
Suuret ruijanpaltaat, miekkakala, hai, tuore tonnikala (ei koske purkitetua tonnikalaa), rauskuVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.
Tyhjiöpakattu savustettu kalaVahingollisten bakteerien riski. Riski kasvaa käyttöajan pidetessä ja säilytyslämpötilan mukaan.
AnkeriasVoi sisältää ympäristömyrkkyjä.

Pastöroimaton maito

Vältä pastöroimattomien maitojen juontia. Ne voivat sisältää vahingollisia mikro- organismeja.Juusto
Voit syödä juustoa raskauden aikana, mutta valitse mielellään tavallista kovaa juustoa ja sulatejuustoa. Listeria bakteeria on havaittu löytyvän pehmeistä/puolipehmeistä kypsytetyistä jälkiruokajuustoista, jotka on valmistettu pastöroimattomasta maidosta tai sisältävät pienen määrän sitä. Käytännössä se tarkoittaa, että raskaana olevien tulisi välttää kaikkia valko- ja viherhomejuustoja (kuten Brie, Camembert ja Gorgonzola juustoja) sekä kittijuustoa (esim. Vacherol ja Livarot). Niitä yleensä myydään tiskillä, joten voit kysyä, jos olet epävarma. Erityisesti tulee välttää juustoja, joita on ostettu matkoilla pienistä putiikeista tai suoraan valmistajalta etelän maissa. Kovilla juustoilla on matalampi nestepitoisuus ja matalampi pH arvo, kuin vastaavilla jälkiruokajuustoilla ja siksi eivät altista listerialle ja ne eivät sisällä riskiä raskaana oleville. Kaikenlaiset sulatejuustot ovat myös riskittömiä. Niitä myydään yleensä tuubissa tai muovipakkauksessa ja niissä lukee sulatejuusto, joten löydät ne helposti.
Fetajuuston kohdalla pastöroidusta maidosta valmistettu tuote (lue pakkausselosteesta) on vaaratonta. Fetajuustolla on niin matala pH arvo, ettei listeria pysty lisääntymään. Sen sijaan se selviytyy kuitenkin fetajuustossa. Se tarkoittaa, että jos juusto on tehty pastöroimattomasta maidosta, joka alkujaa sisältää listeriaa, on suuri riski, että myös fetajuusto sisältää listeriaa. Varovaisuus fetajuustojen suhteen, joiden alkuperää ei tiedetä, on siis suositeltavaa varmuuden vuoksi.

Vuohen- ja lampaanjuusto, jotka ei ole valmistettu tarpeeksi hygieenisissä olosuhteissa, voi sisältää listeriaa. Camembert tyyppinen vuohenjuusto on sinihomejuusto ja siksi sitä tulisi välttää. Halloumissa listeriaa voi myös esiintyä.

Mozarella ja Rocottajuustojen valmistuksen aikana maito kypsennetään sen verran kuumaksi, että mahdollinen listeria ei selviydy. Jos sen jälkeen juusto valmistetaan hygieenisesti ja säilytetään kylmässä, on listerian riski pieni. Asiasta ei voi kuitenkaan olla täysin varma, joten halutessasi voit kypsentää juuston ensin kuplivaksi.

Kaikki juustot ovat turvallisia, jos niitä kypsennetään niin paljon, että ne kuplivat.
Lähde: www.livsmedelsverket.se/en/

Sekalaista

Vältä pakattuja valmisruokia kaupassa, kuten salaattia ja voileipiä. Valitse aina tuoreita vaihtoehtoja. Lakritsia voi syödä hyvillä mielin raskaana ollessaan. Kuten kenenkään muunkaan, sinun ei tulisi kuitenkaan syödä yli 50 grammaa lakritsia päivässä.
Länsi Afrikassa raskauden aikaiseen pahoinvointiin käytetty lääke (kulkee nimillä Calabash chalk, La Craie, Argile Nzu, Mabele tai Calabar stone) voi sisältää suuria määriä lyijyä. Siksi raskaana olevien naisten ei tulisi käyttää tuotetta.
Ole varovainen terveystuotteiden suhteen raskauden ja imetyksen aikana. Niiden aineet voivat vaikuttaa lapseen. Kysy mielellään ensin lääkärin neuvoa tuotteen suhteen.
Lähde: www.livsmedelsverket.se/en/

Kahvi

On olemassa tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet, että kahvin suuri kulutus raskauden aikana voi johtaa pienempään syntymäpainoon, kuin normaaleilla lapsilla. Raskaana olevien ei suositellakaan juovan enemmän, kuin kolme kuppia kahvia päivässä.
Lähde: www.livsmedelsverket.se/en/

Suositukset voivat muuttua ajan kanssa, joten kannattaa aina perehtyä senhetkisiin suosituksiin. Voit aina tutustua päivitettyihin suosituksiin esimerkiksi täältä www.livsmedelsverket.se/en/

Osta foolihappo täältä

Osta foolihappo täältä